header banner
Featured

Aarzelend gemeentebestuur haalt slag thuis door niets te doen

Van het Actiecomité Haverblok kreeg we bij monde van Jean Pierre Verbeeck dit artikel toegestuurd. In het verzet van het actiecomité tegen de voorziene woonutibreiding probeerden ze ook de bouw van reeds vergunde woningen tegen te houden omdat de periode overschreden was waarin de bouw kon aanvangen. 

 

In een vorig artikel (hier) hebben we de aarzelende aanpak van het gemeentebestuur van PSA aangeklaagd, omdat ze niet kordaat een bouwovertreding ’s klacht onderzochten (Haverblok 21).
Ze moesten vele consultants (juridische en technische raadplegen), vooraleer ze het dossier overdroegen naar de politionele toezichthouder. Ondertussen was de bouw zo ver gevorderd (tot nokhoogte) dat het niet meer doenbaar was om de constructie te stoppen. 
 
Nadat de beslissing was gevallen hebben wij als actiecomité alle documenten opgevraagd, zoals de wet ons toelaat.
 


Enkel een “getrukeerde “foto werd vrijgegeven en alle andere relevante documenten werden afgeschermd (dixit: confidentieel zoals correspondentie tussen advocaat en opdrachtgever, of mogelijk strafrechtelijk onderzoek, in de toekomst). 
De enige foto die werd vrijgegeven (wij betwijfelen of er niet meer foto’s zijn gebruikt, om de eerste te verduidelijken) werd door de expert onderzoeker van de gemeente (W Titeca) zelf al in maart als vervalsing beoordeeld en daarom werden nieuwe bewijsstukken gevraagd, die wij niet meegekregen hebben, m.a.w. de ondernemer werd op het matje geroepen en de “overtuigende bewijsstukken dat ze op tijd zijn begonnen” blijven begraven in het dossier.
 
Wij dachten dat documentfraude een misdrijf is, zodat je mag verwachten dat een rechtschapen ambtenarij tenminste melding maakt bij de politie of parket, en dit niet onder de mantel der liefde zou bedekken? (of moet er een potje toe blijven??), of dat tenminste de werken worden stilgelegd totdat er meer onderzoek is gebeurd.
 
Noot: op vraag van de expert onderzoeker hebben wij een tiental foto’s ter beschikking gesteld die geen enkele bouwactiviteit tussen 21 augustus 2024 (zogezegde geregistreerde start van de bouwwerken) en 10 oktober 2024 (de echte start) toonden, en met foto’s waarvan de opname datum niet kan gecontesteerd worden (time stamp I Cloud).
 
Tegen deze weigering om de documenten vrij te geven hebben we beroep aangetekend bij de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur (1 augustus 2025) en hun eindrapport bracht een aantal opmerkelijke inzichten:

  • Er is nooit sprake geweest van een externe technische consultant. Het was de interne consultant tewerkgesteld door de gemeente, die een oordeel velde. Zijn eindrapport is nooit gepubliceerd en interne mondelinge discussies zijn confidentieel.
  • De correspondentie tussen de gemeente en de projectontwikkelaar “kan enkel vrijgegeven worden als het over milieu-informatie is en niet voor andere redenen”. Dit laatste argument heeft de juridische dienst ons nooit vermeld. Dit is niet wat van een overheidsfunctionaris wordt verwacht en is vooral RESPECTLOOS. Toch vreemd dat ENKEL milieu-informatie onder openbaarheid van bestuur valt.
  • Blijkbaar zijn ook facturen (3) “gevoelige info” en dus niet openbare info en blijven dus ook begraven.
     

Besluit:
De hele procedure om de bouwovertreding te “onderzoeken” was GEORKESTREERD OM TIJD TE WINNEN en om zeker te maken dat juridisch het dossier waterdicht was zodat er niets in de openbaarheid kan komen.
Een typisch staaltje van ACHTERKAMER POLITIEK met als enige winnaar de projectontwikkelaar.
 
Wij menen dan ook dat de lokale overheid van Puurs -Sint-Amands de wettelijke voorwaarden met betrekking tot de openbaarheid van bestuur niet heeft gerespecteerd. Niet naar de letter, niet naar de geest en waardoor in feite alleen de belangen van de investeerder(s) zijn gediend.
Op voorgaande gemeenteraden werd de burgemeester gevraagd naar de status van dit dossier en hij stelde dat ”juridisch alles moet onderzocht worden vooraleer actie te nemen”.
Blijkbaar werd bedoeld: “hoe we dit dossier juridisch kunnen afdekken zodat ons gebrek aan actie niet in de openbaarheid komt”.
 
Als actiecomité streven wij naar een eerlijke en open communicatie en hebben we 4 concrete voorstellen gedaan op 2 Oktober 2025, om de nefaste gevolgen van de verkaveling van Haverblok 21 te compenseren maar wanneer komt er actie om deze uit te voeren of wordt er weer gewacht tot er onomkeerbare feiten zich voordoen???
 

module banners

SOS banner

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo