header banner
Featured

FEDERAAL REGEERAKKOORD OVER ASIEL EN MIGRATIE SAMENGEVAT

Vluchtelingenwerk Vlaanderen heeft het regeerakkoord grondig onderzocht en beschrijft hoe deze federale regering wil omgaan met vluchtelingen en asielzoekers.

Samenvatting :

De regering wil

Mensen ontmoedigen om naar België te komen  
Politieke inmenging in asielbeslissingen
Afbouw van opvang van zodra het kan
Gezinshereniging bemoeilijken
Beperken van de toegang tot sociale bijstand en Belgische nationaliteit
Verblijfsrecht moeilijker maken + sterke nadruk op tijdelijkheid
De toegang tot opvang beperken voor verschillende categorieën 
De onafhankelijkheid van rechters ingeperken
 
Op gebied van opvang wil de regering

De opvang enkel toegankelijk maken voor asielzoekers die voor het eerst een verzoek indienen, geen lopende of afgehandelde procedure hebben in een andere lidstaat en onvoldoende middelen hebben.


Asielzoekers die in de Dublin procedure zitten, enkel nog opvang geven in ‘versoberde’ Dublincentra.
Bij uitstroom en transitie naar woonmarkt: In samenspraak met de deelstaten, kan er voorzien worden in noodplekken voor internationaal beschermden in afwachting van hun transitie naar een eigen woonst. Dit gebeurt steeds in overleg met en mits goedkeuring van desbetreffende lokale besturen.

Wat zullen lokale besturen hiermee doen?
Er zal een stijging te zien zijn in dak -en thuisloosheidscijfers.
Wie zal verantwoordelijk zijn voor die ambulante ondersteuning voor personen buiten opvangnetwerk?
OCMW’s verplichten om maatschappelijke integrate toe te kennen aan mensen zonder opvang zal onmogelijk worden.

De regering voorziet in de afbouw van Lokalie Opvang Initiatieven (LOI's)

De impact op korte en middellange termijn is waarschijnlijk klein. Pakket crisismaatregelen afwachten. 
Minister trok deze week stekker uit impulsfonds  
Het afbouwen van  LOI’s wordt gekoppeld aan investeringen in huisvesting (uitstroomplan huisvesting) om nog moeilijkere transitie op te vangen.
LOI’s droegen bij aan snellere integratie. Wordt dit ergens opgevangen tijdens de procedure?
Hoe krijgen die noodplekken die voorzien kunnen worden als tussenstap tussen de opvang in een collectief centrum en de eigen woning vorm?
Kleinschalige collectieve centra voor kwetsbare mensen: rol lokale besturen?

De asielprocedure verandert

• Digitaal aanmeldsysteem op afspraak.
• Verscherpte medewerkingsplicht (verplichte ‘uitlezing’ GSM, tablet of andere toestellen)
• Beperking aantal opeenvolgende verzoeken. Deze procedures worden niet schorsend zonder verlengd opvangrecht
• Als iemand niet binnen een bepaalde termijn een verzoek indient, stelt men de vrees voor vervolging in vraag wat aanleiding kan geven tot een negatieve beslissing.
• De behandelingstermijn moet korter: om achterstand weg te werken worden asieldiensten tijdelijk versterkt.
• Beroepstermijnen worden beperkt tot het Europees minimum en niet-schorsend waar mogelijk en opportuun.

STATUS EN VERBLIJF VOOR MENSEN MET INTERNATIONALE BESCHERMING

De tijdelijkheid van een verblijf na erkenning wordt sterk benadrukt.
De migratiediensten worden hiervoor versterkt om een periodieke en systematische evaluatie te maken van de veiligheidssituatie in de landen van herkomst en van de persoonlijke vrees voor vervolging.
Regering wilt méér subsidiaire bescherming, en minder status vluchteling.
Permanent verblijf wordt enkel afgegeven bij volgende bindende en cumulatieve voorwaarden:
o Geslaagde taal- en inburgeringstest
o Voldoen aan voorwaarden die golden op moment van uitreiken status
o Geen gevaar voor openbare orde of veiligheid
o Betalen van retributie
o Aanvrager kan voorzien in eigen levensonderhoud en mag niet ten laste vallen van het sociaal bijstandsstelsel
De nationaliteitsprocedure wordt fors duurder, van €150 naar €1000 met indexatie.

SOCIALE BIJSTAND

Erkende vluchtelingen die recht hebben op een leefloon, moeten een versterkt integratietraject volgen in samenwerking met de deelstaten. Wie dit weigert, ziet zijn bijstand verminderen.
Subsidiair beschermden en tijdelijk ontheemden moeten vijf jaar wachten voordat ze toegang krijgen tot sociale bijstand.
In tussentijd kunnen zij hun verlaagde sociale hulp aanvullen met bonussen op basis van hun integratie-inspanningen zoals het volgen van een inburgerings- en taalcursus, actief zoeken naar een job en het volgen van een opleiding
Economisch inactieve en werkzoekende EU-burgers en hun gezinsleden ontvangen gedurende de eerste vijf jaar van hun verblijf geen sociale bijstand.
Derdelanders die in België mogen blijven op basis van humanitaire of medische regularisatie, gezinshereniging, ... vallen ook onder deze wachtperiode van vijf jaar.
Andere categorieën van EU-burgers en hun gezinsleden komen slechts in uitzonderlijke en tijdelijke gevallen in aanmerking voor sociale bijstand.
Deze wordt geweigerd of ingetrokken zodra ze een onredelijke belasting vormt voor ons sociaal systeem.

GEZINSHERENIGING

Voor vluchtelingen wordt voorwaardenvrije periode verminderd van 12 maanden naar 6 maanden
Voor mensen met een subsidiaire beschermingsstatus komt er een wachtperiode van twee jaar na erkenning. De voorwaardenvrije periode verdwijnt voor deze groep.  Inkomensgrens van minimum 2.277 euro (110% van het gewaarborgd minimum maandinkomen), met 10% extra per kind.
Subsidiair beschermden kunnen niet aan gezinsvorming doen.
Voor de ruime groep nieuwkomers komt er een wachtperiode van twee jaar in het geval van gezinsvorming, en een wachtperiode van een jaar in het geval van gezinshereniging.
De integratie-inspanning van het gezinslid in het land van herkomst en van het gezinslid in België wordt getest met behulp van een taal- en integratietest.

Meer info over Vluchtelingenwerk Vlaanderen https://vluchtelingenwerk.be/over-vluchtelingenwerk 

Protesteer mee: https://vluchtelingenwerk.be/nieuws/teken-de-petitie 

 


 

module banners

SOS banner

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo